Metro w Krakowie – trasa, stacje i szczegóły miliardowej inwestycji

Transport miejski jest kluczowym elementem w funkcjonowaniu każdego miasta. W Polsce, po Warszawie, kolejnym miastem, które zyska podziemną komunikację miejską, będzie Kraków. Przedstawiamy tutaj szczegółowe informacje na temat tej rewolucyjnej inwestycji.

Metro ma potencjał do transformacji miasta na wielu płaszczyznach. Poprawia komunikację w obrębie miejskiego obszaru, zwiększa atrakcyjność mniej rozwiniętych dzielnic przez przyciąganie inwestycji oraz sklepów i galerii artystycznych. Dodatkowo, zmniejsza ruch drogowy, co z kolei prowadzi do stworzenia więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych. To wszystko sprzyja tworzyć szybsze, bardziej efektywne i przyjazne dla mieszkańców środowisko miejskie. Teraz mieszkańcy Krakowa będą mogli korzystać z tych korzyści.

Zgodnie z raportem o wpływie tej inwestycji na środowisko, pierwsza linia metra w Krakowie będzie składać się z sześciu stacji. Trasa ma swój początek na skrzyżowaniu ulic Reymonta i Piastowskiej. Stacje pierwszej linii metra to: Stadion Miejski, AGH, Stare Miasto, Dworzec Główny, Rondo Mogilskie, Olsza. Całość trasy wyniesie nieco ponad 6 km, z czego 5,3 km będzie zlokalizowane pod ziemią.

Pierwsza linia metra w Krakowie będzie przechodzić przez dzielnice Krowodrza, Stare Miasto, Grzegórzki i Prądnik Czerwony. W ramach inwestycji, poza sześcioma stacjami, powstanie dziewięć obiektów technicznych, takich jak wentylatornie i wyjścia ewakuacyjne. Koszt budowy tej linii metra wyniesie ponad 13 miliardów złotych.

Wizja metra w Krakowie istnieje od długiego czasu. Pierwsze analizy dotyczące tej inwestycji pojawiły się już w latach 70. XX wieku, ale oceniono je jako zbyt kosztowne do realizacji. Pomysł powrócił w latach 90., jednak również bez sukcesu. Teraz wydaje się, że budowa metra wreszcie stanie się rzeczywistością. Nadzór nad tym projektem ma objąć zastępca prezydenta Miszalskiego, prof. Stanisław Mazur.